عرضهکننده : پروژه دانشجویی
چکیده
یکی ازمسائل حقوقی درنظام خانوادگی اسلامی نفقه است.نفقه نوعی مسئولیت مالی که با شرایط خاص خود بر عهده اشخاص گذاشته می شود. وجوب نفقه بر مرد اسباب و دلایل مختلفی دارد که در یک نگاه کلی عبارتند از زوجیت و خویشاوندی و بردگی، شاید پرداختن به میزان نفقه از دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت که امروزه کانون بحث و چالش شده است، بیشتر اهمیت داشته باشد.چه امروزه زن ساعت های طولانی را در بیرون از منزل به کار و تلاش سپری می کند.گویی رسالت انسان پروری و تمدن سازی خویش را به بوته فراموشی سپرده است و نسل ها را از مهر و عطوفت محروم و فضای خانواده را از شفقت و دلگرمی تهی کرده است.
مقدمه
نگاهی گذرا به تاریخ تمدن بشر بیانگر آن است که زنان نسبت به مردان همواره از حقوق اجتماعی نابرابری برخوردار بوده اند. اگر چه بنا بر برخی گزارش های تاریخی، در دورانی که به دوران مادرسالاری معروف است، زنان در خانواده، قوم و قبیله شئونات اجتماعی بالایی داشته و مردان را مورد حکومت قرار می داده اند. ولی در بقیه ادوار، همواره مورد خشونت های اجتماعی و حقوقی بوده اند. چنانکه در برابر اراده مرد هیچ گونه اراده ای نداشته به راحتی مورد تجاوز و ضرب و شتم و یا حتی قتل قرار می گرفته اند. همچنین از هیچ گونه حقوق اقتصادی و مالی برخوردار نبودند و مزد کار و حرفه ایشان متعلق به همسر و یا پدرانشان بود. با پیدایی دین اسلام و ظهور تمدن اسلامی به گواهی تاریخ، انقلابی در حقوق زنان پدید آمد، بنابر تعلیمات قرآنی، کتاب مقدس اسلام، زن از نظر خلقت همانند مرد است و به ویژه در نصوص قرآنی همانند مردان مورد خطاب اوامر و نواهی شرعی بوده از این رو به لحاظ شئون اجتماعی بیش و کم، هم سنگ مردان قرار گرفته است. شاید پرداختن به مبحث میزان نفقه که به تعبیری در زمره حقوق مالی زوجه می باشدامروزه کانون بحث و چالش شده است،اهمیت زیادی داشته باشد. و اما ملاک و میزان در مقدار نفقه زن، برآوردن چیزهایی است که زوجه نیاز دارد و اکثر فقهای امامیه، ملاک در تعیین مقدار نفقه را حال زوجه می دانند. اگرچه تشریع این حقوق مالی در جای خود امتیازی برای زوجه به شمار می آید و منزلت وی را در خانواده استحکام می بخشد ولی در برخی موارد دیده می شود به لحاظ جانبداری از حقوق مرد علیرغم وجود و ظهور مستندات قرآنی و روایی، احکام فقهی و به تبع آن مواد قانون مدنی حقوق زنان را رعایت ننموده است.
تعداد صفحات 34
مناسب برای : رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی گروه الهیات
شناسه محتوا : 109
حجم فایل : 0.15 مگابایت
فرمت فایل : doc
تعداد بازدید : 174
دریافت اخیر : 1
جهت دریافت فایل ضمیمه ؛ وارد درگاه کاربری خود شوید.
ظاهرا منابعش خوبه. متشکرم.
خواهش میکنم.
من مقاله رو تهیه کردم. خیلی خوب و آماده بود ممنون. فقط مشخص بود که برای یه دانشجوی دیگه نوشته شده و توی بهمن 99 ارائه شده. خواستم ببینم خودتون جمع آوری کردین؟ آیا از لحاظ شرعی مشکلی نداره که من ازش استفاده کنم و اجازش گرفته شده؟
سلام خیر هیچ مشکلی نداره میتونین استفاده کنین.
سلام. منابع این مقاله معتبره و آیا میشه به عنوان پروژه دانشجویی ارائه کرد؟
سلام بله
این هم از منابع
منابع
قرآن کریم
1. ابن منظور، ابوالفضل، جمال الدین، محمد بن مکرم، 1414 هـ.ق، لسان العرب، بیروت، لبنان، دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع، چ سوم.
2. ابوزهره، محمد، محاضرات فی عقد الزواج و آثاره، قاهره، دارالفکر العربی
3. اصفهانی راغب، المفردات فی غریب القرآن. طهران، مکتب المرتضوی.
4. امامی ، سید حسن، 1374هـ.ق، حقوق مدنی، تهران، انتشارات اسلامیه
5. بیهقی، 1975، دلایل النبوه، تحقیق دکتر عبدالمعطی قلعجی، بیروت.
6. جزیری، عبدالرحمن، غروی، سید محمد، یاسر مازج، 1419 هـ.ق، الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت و فقالمذهب اهل البیت علیهم السلام، بیروت، لبنان، دارالثقلین، چاپ اول.
7. حلی،علامه،ترجمه و شرح تبصره المتعلمین،ترجمه و شرح ابوالحسن شعرانی،کتابفروشی اسلامیه،تهران
8. حلی، محقق، نجم الدین، جعفر بن حسن، 1408 هـ.ق، شرائع الاسلام فی مسایل الحلال و الحرام، قم، م
پروژه دانشجویی
تحقیق و مقالات دانش آموزی و دانشجویی در بسیاری از رشته ها حقوق، مدیریت، حسابداری و .... پروژه های کارآفرینی، روش تحقیق، گزارش کارآموزش، طرح های توجیهی، طرح کسب و کار عرضه 23 عنوان محتوا مشاهده غرفـه