عرضهکننده : ارائه مقالات علمی
بر پایه الگوهای علوم شناختی و در رویکردهای معنی شناسی طرحواره های تصویری با تاکید بر استعارههای مفهومی پا به عرصه ادبیات گذاشتند. این طرحوارهها همانهایی بودند که نخستین بار جورج لیکاف و مارک جانسون مدعی طرح آن شدند.انگارههایی که ویژگی قلمرو مبدأ را تعیین میکنند و بر قلمرو مقصد نگاشته میشوند .تجربیاتی حسی که نتیجه تعامل ما با محیط پیرامونمان هستند.این پژوهش به بررسی طرحوارههای تصویری (حرکتی،حجمی،قدرتی) در اشعار خلیل مطران و گلچین گیلانی پرداخته تا ضمن بررسی میزان استفاده دو شاعر از این الگو، جهتگیری و سمت سوی دو شاعر را در استفاده از این تصاویر بشناسد.پس از بررسی اشعار این دو شاعر بطور جداگانه مشخص گردید که هر دو شاعر بصورت کاملاً متعادل از این تصاویر در اشعارشان بهره برده اند با این تفاوت که خلیل مطران از این طرحوارههای در جهت تصویر سازی در تمامی مواضع و جهتها(عشق، سیاست،وطن،....) بهره برده است اما گلچین گیلانی بجز در مواردی اندک، از این طرحوارهها در تصویر سازی طبیعت بهرهمند شده است.
مناسب برای :
شناسه محتوا : 324
حجم فایل : 1.02 مگابایت
فرمت فایل : pdf
تعداد بازدید : 86
دریافت اخیر : 0
جهت دریافت فایل ضمیمه ؛ وارد درگاه کاربری خود شوید.
ارائه مقالات علمی
ارائه مقالات چاپ شده در مجلات علمی و پژوهشی علی سلیمی ، دانشگاه رازی عرضه 152 عنوان محتوا مشاهده غرفـه